Pazartesi, Temmuz 24, 2006

Sergi- James Dean & The Misfits

Gectigimiz haftalarda gitmek istedigim cok güzel bir fotograf sergisi var diye bahsetmistim size,serginin bitmesine bir gün kala o sergiyi görmeyi basardim. Sergi "Socially Unaccaptable :James dean - Fifty Years Ago and The Misfits" idi. Simdi iki ismin birbiri ile ne alakasi var diyenler icin bu ortak serginin özelligi, iki bölümde de sergilenen fotografraflarin New York´un ünlü Magnum Agency´nin fotografcilarinin eserlerinden olusmasiydi. Bu ajans ile ilgili detay girmiyorum, sayfalarinda cok güzel bir sekilde anlatilmis.

Gelelim sergiye.Sergi dedigim gibi iki bölümden olusuyordu.Birinci salonda 1955 yilinda fotografci Dennis Stock´un James Dean ile beraber bir süre seyahat edip bu süre icinde Indiana-Fairmount,New York ve Hollywood´da cektigi fotograflar vardi. Fotograflarin arasinda James Dean´in sinama olayina yeni basladigi döneminde aldigi dans dersleri,oyunculuk dersleri sirasinda cekilen fotograflar,New York´da dairesinde ,Indiana-Fairmount´da yani kendi sehrinde akrabalarin arasinda,ciftlikte ve civardaki mekanlarda cekilmis,Hollywood´da film calismalari ile ilgili bircok fotograf vardi.Bu sergidekilerin bir kismini sizin icin bulmaya calistim.Fotograflar arasinda kuzeni ile halinin üstünde oyuncak bir spor araba ile oynamasi,hemen insanin aklina ölümüne sebep olan otomobil kazasini getiriyordu...

Serginin ikinci bölümü ise, 1960 yilinda Nevada cölünde cevrilen "The Misfits" adli filmin cekimleri sirasinda Magnum Ajansi fotografcilarinin cektigi karelerden olusuyordu. Filmden kisaca bahsetmek gerekirse Nevada Cölü´nde "Mustang" vahsi atlari yakalayip bunlari yem fabrikalarina satan kovboylar ile o sirada orda bulunan kadina asik olan birden fazla kisinin hikayesi olarak özetlenebilir.Bu sayfada film ile ilgili bir videoyu da seyredebilirsiniz.
"The Misfits" cöldeki iklim sartlarinda dolayi oldukca zor kosullarda cekilmis,asiri sicak,kum firtinalari hem ekipmani hem de oyuncularin dayanma sinirlarini zorlamis.Senaryo yazari Arthur Miller,ayni zamanda o dönemde Marilyn Monroe´nun kocasi, senaryo üzerinde sürekli degisiklik yaparak senaryonun neredeyse her gün yeni bir sekil almasina,hikayenin sonununda degismesin sebep olmus,bu olayda hergün yeniden repliklerini ezberlemesi gereken oyunculari pek de memnun etmemis anlasilan.Filmin pek de ugurlu geldini de söylemek zor,film cekimlerinden kisa bir süre sonra Marily M., Arthur Miller´den bosanmis,yaklasik bir sene sonrada "intehar etmis".Filmin basoyuncularindan Clark Gable ,film bittikden bir süre sonra kalp krizi gecirerek ölmüs,kalp krizine sebep olarak da film sirasinda cogu zaman atlarla olan ,dublör gerektiren sahneleri kendinin cevirmesine israr etmesini göstermis. Filmin cekimleri sirasinda MAGNUM özel bir anlasma yaparak, film sirasindaki tüm fotograf haklarini almis ve sete 9 fotofrafci yollamis,Inge Morath, Ernst Haas, Henri Cartier-Bresson, Eve Arnold, Cornell Capa, Bruce Davidson, Elliott Erwitt, Erich Hartmann ve Dennis Stock .Sergide bu kisiler cektikleri muhtesem fotograflar vardi.Ajansin sayfasinda,sergiler bölümünde,film ile ilgili diger fotograflari da görebilirsiniz.
Fotograflarin boyutlari malesef oldukca kücük,sergide büyük tablo boyutlarinda,bazilarini ise büyük panolara basili olarak görmek sanirim bu ufaklari ile karsilastirilamaz ama en azindan bir fikir verir diye düsündüm.

Bu sergiyi gezerken özellikle Marilyn Monroe ve James Dean hayranlarini sergiyi keske gezip,görebilselerdi diye icimden gecirdim,aranizda kulaklari cinlayanlar olmustur kesin.
Sergide zamanin nasil gectigini gercekten anlamadim.Hatta kapanmasina cok kisa bir süre kala kosa kosa serginin oldugu Mobilya Müzesinin diger odalarinda bir ekspress tur yaptim,bunla ilgili yaziyi gectigmiz haftalarda koymustum sayfaya.Son yillarda gördügüm en güzel fotograf sergisi idi,her bir fotografi duvardan söküp alip eve götürmek geldi icimden.Iyiki gitmisim dedim,sonradan biryerlerde okusaydim yine,kesin cok üzülürdüm kacirdigima.

Serginin ikinic bölümünde "Henri Cartier-Bresson" bir sözü aklimda kalmis,simdi fotograflara bakarken yazi gözümün önünde canlandi."Marily Monroe´yu ilk gördügümde sanki karsima masal aleminden cikan birini görmüs gibi oldum".Resimlerine bakinca hak vermemek elde degil gercekten.Sanirim böyle insanlar dünyaya bir kez geliyor.




Filmle ilgili daha genis bilgi icin size su sayfayi tavsiye edebilirim.
Herkese güzel bir hafta dilerim.
Slmlar
TD

Bu resim ilk basta yüklenirken biraz problem cikardi,o yüzden simdi sona ekledim,yazinin akisi bozulmasin diye.


Bu yazidaki fotograflarin tümü ©Magnum Photos´a ,kolajlar da bana :) ait.

12 yorum:

Barış dedi ki...

Sayende bir sergi daha gezmiş olduk Mr. TD :)

The Misfits, radar kulaklı Clark Gable'ın biraz olsun poz yapmayıp doğal oynadığını düşündüğüm filmlerden biri. Ayrıca sevdiğim bir gruba (doğal olarak Misfits) isim verdiği için de yeri ayrıdır. James Dean içinse Rebel Without a Cause diyorum, başka lafa ne hacet.

Bu küçük tur için teşekkürler:)

Mr_Turkish_Delight dedi ki...

@baris
rica ederiz efendim, Mickey Mouse u andiriyor zaten C.Gable biraz degil mi :)?

Bahsisleri cikista kumbaraya atabilirsiniz,tekrar bekleriz.

Adsız dedi ki...

bugun biraz fazla agladim.. aslinda az once biraz fazla agladim.. ne kotu seymis cok aglamak, bakmak, nefes almak icin bile enerjisi kalmiyormus insanin. gecenin ikisi senlenmek icin internette sectigim bloglari gezmek yeni cagin keder tedavisi olsa gerek. Oysa Tr de arkadaslarimin yaninda buna ihtiyac duymak icin psikolojik sorunlarim olmasi gerektigini dusunurdum... :P
sergi guzel, gercekten yine ilginc yine bakilasi ve zevkli konular... Viyana ya ugrarsam ilk isim muze ve sergiler olacak zaten.. tur icin, moral icin tesekkurler..
B.

Mr_Turkish_Delight dedi ki...

@B.
Günaydin,
Aglamanin kötü bir sey oldugunu zannetmiyorum,ama seni bu kadar yipratmasina da izin verme bence.
Bir süre icinde olsa hos vakit gecirebildiysen sayfamda demek ki yazdiklarim amacina ulasmis demek.Artik daha hos konularla devam zaten,D-days bitti :).
Gecmis aylardaki yazilara bir göz atarsan,orda da müze ve sergilerle iligi yazilari bulabilirsin,belki ilgini ceker.
Zaten yakinda ben de bir tur düzenleyecegim herhalde Viyana´ya,"Guided by MrTD" :)

Kendine iyi bak,
slmlar
TD

arzubrumendi dedi ki...

Mr. TD.
Yazının tamamını okuyamadım, bu aralar acayip yoğunum, göz açamıyorum...
Kolajlar çok güzel...Fotoğraflarda ayrı bir güzel...
İstanbula gelirse giderim artık...

Mr_Turkish_Delight dedi ki...

@arzu
gelmese de ben birkac tanesine;) "yakindan baktim",onlari sergileriz artik , he he :)
Kolay gelsin,bende sicakalar ve burdaki yapmam gerekenlerden bunaldim valla.su an odamda sicaklik 29:)Derece,oh mis gibi, bir keseci eksik valla.
slmlar
TD

sibella dedi ki...

ne iyi yapmisin da gitmisin delight'cim,sayende bizde gitmis kadar olduk..kel asik james dean'e.bizde de iki fotografi var ve de kitabi,acip baktikca sayfalarini hayranligim biraz daha artiyor,sahsen hic filmini falan izlemedim.dunyanin en cool adamlarindan biri bence..monroe icin de ayni duygularim gecerlidir,yerleri hicbirzaman dolmaz..bir de turkan sultan icin boyle bir sergi yapsalar cok sevinirim..kendisine asikimdir da ben:)

Mr_Turkish_Delight dedi ki...

@sibella
valla iyki gelmemissiniz diyim,siz de birkac fotoyu götürürdünüz kesin,bir de öyle büyük boyutlarda olunca,apayri oluyor havasi.

Kel dedi ki...

I'm loving you more and more Mr T, James Dean and Robbie all in one day, what more could a girl ask for :-)

I love James Dean, he was the coolest man ever, Im such a fan and lucky me, we have a 'james dean' wall in our house, with his beautiful pictures.

Im in heaven :-) Thank you for making my day darling XxXxXxXxXxXxX

Mr_Turkish_Delight dedi ki...

@kel
hi baby :)
Thanks for your nice words,
Next time i´ll put some photos of me, and who knows you might have a TD-Wall next time ;)

Kel dedi ki...

;-0
I'll look forward to that darling, then, I'll truely believe I've died and gone to heaven ;-)

PS, Make sure youe posing on a motorbike hun ;-0

XxXxXxXxXxX

Mr_Turkish_Delight dedi ki...

@kel
hi ;),
I will send you photos by email,is it ok for you :)
XXX
TD

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin