Pazar, Nisan 02, 2006

Paris /3.Gün, 1. Bölüm

Bu seferki programda Paris´e gidenlerin herhalde en cok merak ettikleri,televizyonda binlerce kez gördükleri,ya da fotograflarindan ezberledikleri Tour Eiffel .

Acikcasi ben de tam olarak nasil bir sey oldugunu gözümün önüne getiremiyordum, bazen insan önceden resim yada filmlerini gördügü yerler canli olarak görünce hayal kirikligina ugruyor.Mesala son yazimdaki Notre-Dame´i ben gözümde daha büyük canlandirmistm acikcasi.Neyse Metro ile kuleye yaklasirken uzaktan oldukca güzel bir görüntü karsiliyor insani zaten.
Öncelikle kuleye cikip cikmamaya karar vermeden önce,hava durumuna bakmak cok anlamli,cünkü özellikle kapali ya da sisli havalarda en tepe noktaya kadar cikmanin pek anlami yok ,fiyatini hic hesaba katmadan.
Kule daha önceleri söz ettigim 1889 yilindaki Dünya Fuari icin insa edilmis binalardan ya da daha dogrusu yapilardan bir tanesi.320 metrelik bina aslinda 20 sene sonra yikilmak üzere insaa edilmis.Mühendis ,kuleye adini veren Gustave Eiffel.Aslinda köprüleri ile taninmis bir mühendis,ihaleyi kazanmis ve 1000 Ayak(Feet)yüksekiigindeki yapiyi tamamen celikten yapmaya karar vermis.Birazda rakaksal bilgi;18bin parcanin 2,5 milyon adet kaynak ile birlestirilmesi sonucunda,2 sene gibi kisa bir sürede insaat bitmis.Ilk zamanlar "cirkinlik abidesi "olarak görülmesine ragmen ,acilmayi takip eden 6 ay icinde 2 milyona yakin kisi cikmis kuleye.

Kulenin planlanan süre sonunda yikilmasindan kurtulmasini aslinda teknolojinin gelismesi ve savas saglamis dersek yalan olmaz.Radyo ve telsiz dalgalarinin 1.Dünya savasinda önem kazanmasi ile ,bu yükseklikteki bir yapinin verici olarak kullanilmasi gündeme gelmis tabiki.Bu dönemlerde kule de artik halkin ve sanatcilarin hayranligini kazanmaya,sehrin görüntüsünün ayrilmaz bir parcasi olmaya baslamis.

Kule yaz kis ziyaretcilere acik, sanirim mevsimler arasindaki fark yukarida soguktan donmaniz ya da donmamaniz ile asagida sirada ne kadar beklemeniz gerektigi.Okudugum kadari ile 9000 ile 35000 arasi degisiyormus ziyaretci sayisi.Kuleye cikmak icin iki yol var,


birincisi tabanway,merdivenlerden tirmanarak ilk kademeye kadar cikmak,diger alternatif ise asansörler ile diger katlara ulasmak.Erken saatte ya da gec vaktide gitmeniz de bence fayda var cünkü öglen saatlerinde orasi gözümüm önüne getirmek bile istemiyorum acikcasi.Kuledeki manzaradan cok ,benim ilgilimi asansör ile yukari cikarken olan görüntü cekti dersem yalan olmaz,insan teknige,insan zekasina bir kez daha hayranlik duyuyor.Asansörün yukari cikarken izledigi yol tek kelime muhtesemdi,fotografta ne kadar bu gözüküyor bilmiyorum ama oldugu kadar artik.

Yukari cikinca zaten hafif bir izdiham oldugunu görüyorsunuz, önce nereye bakacagini bilemiyor insan ,en mantiklisi sanirim tam bir tur atip ,sonra 15-20 basamak asagidaki platforma inip orada da bir tur dönmek.
Fotograf meraklilari sanirim uzun bir sürelerini burada gecirebilirler .Ben pek mutlu degildim cünkü günes tam cok parlak ve hava biraz puslu idi.Eyfel den görünen bir kismi cekdim ama internet sayfasinda profesyonel sekilde ve sanirim yazin cekilmis, panorama resimleri var,mutlaka bakin.Benim cektigim resimde ortada gözüken yer "Palais Chaillot" ,ordaki soldaki müze, "Musée de l´Homme" ,antrooloji ve etnografya müzesi.Onun hemen saginda ortaya dogru "Musée de Marine ", sag tarafta da "Cité de l´Architecture et du Patrimoine",bu müzede Fransanin 1200 senelik tarih gecmisinde önemli eserlerin kaliplari,kopyalari bulunuyor.Detayli bilgiler sayfalarinda var.Ben gitmedim zamansizliktan dolayi,ama ilgilenenler olur belki.



Biz sansli idik, bekleme+kuleye cikis ve inis 1 saati biraz gecti ki, süper bir süre bence.daha önce dedigim gibi acik havalar disinda yukariya cikmanin pek anlami yok.Kule ile ilgili acilis saatleri, ücretler baslangicta verdigim linkte var, bakabilirsiniz,ama asagidaki fotograf olayi özetliyor galiba :-).


Sonucta hem yapi olarak hem de cevreye hakim görüntüsü ile anlatinlar kadar varmis gercekten.Mutlaka gidin,yukari da cikin.Bir daha elinize ne zaman firsat gecer bilinmez.Bu lafim Paris te yasanlar icin degil tabi :-)

Eyfel kulesinden sonra benim cok görmek istedigim yer "Musée d´Orsay "di.

Yer olarak Eyfel kulesinden fazla uzakta olmamasina ragmen RER trenleri ile gitmek oldukca kolaydi,4-5 durak galiba.Zaten müzeye dogru ayri bir cikis da var tren duragindan. Burasi benim ilgimi gelmeden de cekmisti zaten,okuduklarim ve resimleri ile.1900 de ,Dünya fuari icin yapilmis binarlardan birisi,Seine nehrinin hemen yaninda bir tren istasyonu.Yine cam ve celigin hakim oldugu bir yapi,tam benim bayildigim cinsten yani.Bu istasyondan esinlenerek sonralari Washington daki Union Station,New York daki Grand Central Station insa edilmis.Tren istasyonu 1900 da acilmis ama 1939 da yine kapatilmis,sebep de peronlarin yeni ve modern trenlerin uzunluguna oranla kisa kalmalari imis.
Daha sonra yapilan degisikliklerle su anki müze haline cevrilmis.Ben orda iken"Paul Cézanne" ve "Camille Pissarro" nun sergileri vardi.
Bunun sonucunda da korkunc uzun bir sira.Önümüzde yaklasik birkacyüz kisi varken ve saat 12:45 iken anons yaptilar, su an gisede bilet alanlara saat14:00 icin bilet kesiliyor diye,böyle beklemenin pek anlamli olmadini düsünüp, baska neresi olabilir diye aklima "Musée Picasso" geldi.Bunu da bir daha ki sefere anlatayim. Gezmis kadar yoruldum yani, yine gene.Bir de bana hain diyorsunuz siz.Bakar misiniz roman gibi yazmisim yine :-)

Size iyi gezmeler :-)


sayfdaki linkleri de ayrica yazdim,olur da kullanmak isteyenler diye:
http://www.tour-eiffel.fr
http://en.wikipedia.org/wiki/Gustave_Eiffel
http://www.mnhn.fr/museum/foffice/transverse/transverse/accueil.xsp
http://www.musee-marine.fr/
http://www.musee-orsay.fr
http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Cezanne
http://en.wikipedia.org/wiki/Camille_Pissarro

10 yorum:

zynep dedi ki...

printerim tabı kı acık olmaz mı hehehee:)

okuyorum fotograflarına bakıyorum ve ekranın karsısında bende bende gıtmelıyım dıyorum...umarım 1 gun...

linklere yıne oglen tatılınde bakacagım:)
cok tskler....
iyi ki gitmişsiniz MOH'la:)

zeynep dedi ki...

cok guzel, cok detayli yine gene.
vallahi sana hain demeye hakkimiz yok, baksana vatana millete faydali geziler yapiyorsunuz :)
soyleeee sevgilinle de bi resim cektirseydin de gorseydik yahu, arkanizda paris manzarasi!
ben o kadar gittim paris'e , eyfele cikmadim usendim de, simdi cikmis kadar oldum :)ellerine saglik sevgili gozdem.

Cerise dedi ki...

Fotoraflar nefis!
Eline saglik TD'cim :)
Hele birini nasil cektin oyle yukariya dogru? Bakarken bile basim dondu valla!

Mr_Turkish_Delight dedi ki...

@zynep
senin kolayina gelsin diye yazidm linkleri asagi,yani apartman sakinlerine KIYAK olayi :-)

@zeynep
Eee , hep hainlik olmaz , biraz da sempati kazanalim dimi ama,ben ciktim sizin icin oralara bile iste,artik anlayin , hizmet icin neler yapiyorum

@cerise
o resim icin 4 saatlik bir tirmanis yaptim,zorlu oldu, esen sert rüzgarlar performansimi etkiledi biraz,ama basardim.
Benim de begendigim bir foto o ,aslinda kolajin icinde de vardi ama büyük olarak d bir kere daha koydum.

arzubrumendi dedi ki...

Sergiyi gezememene üzüldüm doğrusu, Camille Pissario'nun eserlerini çok görmek isterdim doğrusu. Link vereyim.
http://abcgallery.com/P/pissaro/pissaro.html
normalde landscape sevmiyorum ama bu ressamın renklerini çok beğeniyorum.
Eyfel kulesine sanıyorum iki defa çıktım. Güneşli birgündü ve senin panaroma çektiğin resmin aynısı bende de var...!! daha canlı ve parlak... kıskandırmak gibi olmasında...
Sıra bekleme olayına gelince; nasıl bir derttir bilirim. Helede fransada. İnanılmazlar bu konuda.
Ama Çek'lerin gümrükteki bekletmelerinin üzerine hiçbirşey tanımıyorum...!!!
selamlar

Mr_Turkish_Delight dedi ki...

@arzubrumendi

Niye iki kere ciktintin ki, birinci sefer göremdin mi etrafi :-)
Cektigin fotograflarin güzel olduguna eminim,neyseki benim bir ideam yok bu bu alanda.

Sergi olayina gelince, nasil olsa bir ara gelir buraya,o zaman giderim artik.

Müzelerde sira olayini nbu boyutlara gelmesi pek hos degil ama, icerde izdiham olmasindan daha iyi sanirim.

Aysin dedi ki...

Senin gezdigin yerleri bende gezmistim ama hic bu kadar fikir sahibi olmamistim sanirim,yada unuttum mu acaba..Eyfel'e yakin bir otelde kaliyorduk biz o zamanlar ama kisa bir sureligine ama, hemen hemen hergun oglumla geziyorduk..Ozlemisim o gunleri..:)Iyi oldu, iyiki gitmissin...

fransanin gulu dedi ki...

beyefendi iyi gunler, size fransanin turizmine yaptiginiz katkidan oturu PLAKAT vermek istiyoduk.
uygun zamaninizi bildirirseniz sade bir toren yapicaz.

Mr_Turkish_Delight dedi ki...

@aysin
ben senin hocanim , olsun o kadar farkimiz dimi :-)

@fransanin gulu
Nisan ortasindan sonra müsaitim ,bir ara ugrar alirim :-)

Özgül dedi ki...

Kac kere Paris'e gittim ama su Eyfel kulesine bir cikamadim nedenmi? yükseklere cikmak korkusundan :( cok güzel anlatmissin linkler icinde tesekkürler.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin