Perşembe, Mart 16, 2006

Demel -K. u. K. Hofzuckerbäcker Ch. Demel’s Söhne

Gecenlerde bahsettigim pastahane turlarima basladim.Ilk durak Demel .
Pastahane 1.Viyana´nin merkezinde, kıslık Hofburg sarayinin tam karsısında, Kohlmarkt 14 numarada.
Sayfadaki tarihi hakkinda yazilanlarda görüldügü gibi hikaye aslinda 1786 yilinda bir pastaci ciragi olan Ludwig Dehne´nin Viyana´ya gelip Bonbon, Fasching-Krapfen ve diger tatililari üretmesi ile baslamis.1857 de Dehne´nin oglu dükkanı ,basyardimcisi Christoph Demel´e satmis.Demel´in ogullari da pastahaneye „K. u. K. Hofzuckerbäcker Ch. Demel’s Söhne“ adini vermisler. K. u K titel i ile de saraya satis yapan firmalar arasina girmisler.Su anki bulunduklari yere 1888 de gelmisler.

Binanin ic dekorasyonu o dönemin ünlü ic mimarlari Portois ve Fix tarafindan,Rokoko stilinde yapilmis.
1918´de Avusturya´da monarsi kaldirilmasina,bunu takiben cikan yasaklara ragmen Anna Demel hala etiketlerde K.u.K logosunu kullanmis.Sonraki yillarda firma bircok defa el degistirmis ve su an Do&Co adli, Türk kökenli sahibi olan bir firmanin yönetimi altinda.
Kaynak: Demel Internet sayfasi

Bu kadar tarihi bilgiden sonra biraz da daha güzel konulara gecelim.Demel ,pastalari,cay kekleri, sekerleri ile gercekten de Avusturya nin en taninmis adreslerinden biri.Özellikle önünden gcerken vitrinlerdeki sekerden biblolar,heykeller görülmeye deyer.Su an Mozart yili dolayisi ile Mozart ve Avusturya Bakani nin dans ederken figürleri var.
Iceri girince ilk basta biraz karanlik ve kasvetli bir havasi var gibi , tabi bunda cevredeki agir dekororasyonun biraz etkisi de var , tavandaki ahsap kaplama da bunda etkili.Daha önceleri giristen hemen sonra sag taraftada cafe kismi vardi ,simdi bu kisimlari arkaya dogru alarak, ön kismi daha cok satisa ayirdilar.Paskalyaya fazla kalmadigi icin su aralar satis bu ürünler üzerinde yogunlasmis, sekerden Yumurtalar, jel Tavsanlar, cukulatalar odanin her yerine dagilmis.
.



Iceri girer girmez hemen solda pastalarin bulundugu bir vitrin var,sanirim insan orda yasaminin geri kalan kismini gecirmek ister dersem yalan olmaz.

Benim en sevdigim „Anna Torte“ adindaki nugat ve cukulata dan olusan bir pasta,
sansizlik ki fotografi cok net cikmamis ama herhalde nasil bir sey oldugu gözüküyor,üzerinde kivrik duran sey ,dev bir nugat parcasi .Yavas yavas yerseniz bir taneyi bitirebiliyorsunuz, iki kisi paylasirsaniz daha iyi olur ,ben paylasmadan yiyiyorum,kendime gelmem bir-iki saati aliyor ama zaten , senede 2-3 kere en faza giderim oraya .Meyveli,kestane püreli ,kremali , cesitler saymakla bitmiyor, sanirim anlatmakla olmaz gidip görmek lazim.
Pastahanede calisan personalde konseptin ayrilmaz bir parcasi , koyu renk önlükleri ve müsterilere hitap sekilleri ile biraz eskileri,monarsiyi ,yasatmaya calisiyorlar gibiler.Müsterilere genelde ücüncü tekil sahisda hitap ediyorlar.
Bu arada Demel´in „Sacher Torte“ sinin de tadi muhtesem, zaten eskiden beri devam eden bir tartisma var ikisi arasinda,benim di senimdi , orjinal de bende , yok hayir önce ben yaptim diye. Aslinda Sacher´i anlatirken bahsedecektim ama söz acilmisken bundan da bahsediyorum biraz.
Cukulatali pastanin karisimi ilk önce 1830´lu yillarin basinda ,Franz Sacher tarafindan ,16 yasinda iken soylu bir ailenin yaninda ciraklik yaptigi dönemde bir ortaya cikmis.Daha sonra onun oglu Eduard Sacher, DEMEL´de ciraklik yaptigi dönemlerde cukulata kaplamasi ve kayisi marmelati olayini eklemis.O dönemden beri Viyana´nin en ünlü pastasi haline gelmis.Daha sonra zaten o da ayrilarak Sacher restorant ve otelini kurmus.1960 li yillarda mahkemelik de olmuslar, sonucta „Orjiginal Sacher Torte(hotel in ürettigi)“ ve sadece“ Sacher Torte (Demel) „ olarak ayrilmis .Ikisi arasinda gercekten cok az bir tad farki var denebilir,sekil olarak fark ise Demel´inkindeki marmelatin ,üsteki cukulata kaplamasinin hemen altinda degil, pastanin ortasinda ,bir kat olarak sürülmüs olmasi,bu da bir „insider“ bilgisi olsun.


Bundan sonra sira sizde artik,yolunuz buralara düstügünde ,ugramadan dönmeyin .Sonra da bana haber verin ama , nasil begendinizmi diye.
Simdiden Afiyet olsun.



















Sayfadaki fotograflarin tümü bana ait.Resimlerin büyük boyutta olanlarini görmek icin üzerlerine klicklemeniz yeterli.
Commentleriniz bekliyorum,Viyana´ya döner dönmez herkese cevap yazacagim.Bugün öglene kadar daha buralardayim .

22 yorum:

bonafide dedi ki...

deli eden cinsten olduğunu söyleyebilirim her foto için ayrı ayrı. orda olup pastaları yiyemediğime üzülsem mi, orda olsam her gün pasta yiyip kilo alacağım için, olmadığıma sevinsem mi bilemedim...

Aysin dedi ki...

Simdi biz o pastahaneye gitsek senin adini soylesek bize ikramda bulunurlarmi acaba Mr.TD :)
Ben o senin yedigin pastayi 3 kisi ile paylasabilirim isteyen olursa tabi..Sana afiyet olsun yedigin ictigin senin,paylastigin bizim oldu..Tesekkurler...

TugCe dedi ki...

en sondakiler olmasa dayanma noktam daha yuksekte olabilirdi,yine de tahmin ettigimden iyiyim..cok hainsin sen td..

Mr_Turkish_Delight dedi ki...

@bonafide
bence yiyemedigine üzül, diyeyim, daha haince olur :-)

@aysin
sana pasta masta yok,sen cezalisin.
Hadi bakayim postingine,film ,milm falanda koy :-)

@tugce
hi hi hi,
tatli rüyalar tugce :-)

Adsız dedi ki...

Günaydın Mr.TD.
Pastaların resimleri çok güzel,neyazık ki bayanlara yaptığın bu eziyetden dolayı seni adı geçen yerde hergün bir dilim pasta yeme cezasına çaptırıyorum...!!!:-)
Viyanadayken Central Cafe'ye gitmiştik. Sunum ve atmosfer çok güzeldi. Apple Sutrudel yemiştik. Klasik olarak. Birde belediye sarayının yanındaki sokaklardan birinde hemen köşede çok güzel kahfe kokulu bir yer vardı. İçeriye girmemiştik son gün diye. Merak ediyorum nasıl bir yer?
Selamlar...arzu

zynep dedi ki...

oppppppssss:))
pek yakında sonunda geldi...

hikaye gerçektende çok hoşmuş...orijinal bölümü özellikle....
ben dayanamadım ve bir gofret vardı şu anda buralarda yedim:D ohh afiyet olsun...

iyi yolculuklar sana ve MOH'a:))

ben burda çalışabilirim tüm bir ömür boyu ama kilom ne olur bilemem hehheee

Mr_Turkish_Delight dedi ki...

@arzu

cafe central yolda,haftaya yani.
bu postingler biraz zaman aliyor dogruyu söylemek gerekirse, o yüzden aralari aciyorum biraz.

belediye sarayinin ordaki yeri tam cikaramadim,ama yplum düserse bir daha dikkatli bakarim.

slmlar
TD

Candan dedi ki...

İyi öğlene kadar oradasınız görme ihtimali % 99 bir göründünüz bir kayboldunuz MR TD neiş :))))beklerim yani:)))

Alya-m dedi ki...

Olmadı böyle de nispet yapılmaz.İşi gücü bırak git vize al havaalanına git sonra pastahaneye yumul adres versek yollayamazmısınız acaba ücretini göndeririz.

amirah dedi ki...

*mouth-watering*, *tummy grumbling*, *sugar craving* ...

just my stories dedi ki...

pasta yapmak, sunum, servis ayri bir sanattir ve bu sanati cokguzel surduruyor bu pastane, tebrik etmek lazim..

yalniz ben boyle durumlarda hep mutfak kismin da ascinin ve yardimcilarinin cok pis oldugunu hayal eder, gozume turlu kotu sahneler getiririm ki canim cekmesin,yemiyim ve kilo almiyim, hic ise yaramadigi olmadi, hanimlara tavsiye edilir:)

vedazamani dedi ki...

aman o cilekli seylerde ne oyle,
en alt resimde sagda duruyorlar,
pek guzel gorundu gozume...

muzurluk pesindesin yani T.D.

TugCe dedi ki...

Bak bi de sakin sakin tatli ruyalar dilemissin:)
aklinda o cikolatar, uyumak kolaymis gibi.

Cerise dedi ki...

Beni boyle bir yere sabah birak aksam al :) Hic bir yere kipirdamadan butun gun otururum o pastalarin arasinda :) Bu kadar ugrasip yazmissin gidip gormek lazim oralari! Ama mumkunse ben yazin geleyim, dun patronum geldi Viyanadan pek sogukmus sizin oralar :)

Aysin dedi ki...

Odevimi yaptim simdi pasta yiyebilirmiyim..Senin istedigin gibi degil,biraz eksik oldu ama bari yarisini yiyeyim yaaa...Uvey annelik yapma banaaa..

dilayra dedi ki...

HAİN ADAM diyorum, ama kime diyorum??
yarabbim bu yaptıkların yanına kar mı kalacak sanıyorsun?
inşallah yılda 3-4 defadan fazla gider de, kocaman göbekli bir adam olursun:))
iyi hafta sonları..

Alaz dedi ki...

orası neresi ordaki resimler nerde

Hanife dedi ki...

Viyana'ya 3 gunluk gezimin en onemli ayrintilaridir muhtesem pastalari. Ama hangisinden yedim desem asla hatirlamam.. Simdi o meshur pastanede olmak vardi:)

Adsız dedi ki...

senin alacagin olsun.beni sutiste muhallebiyle kandır.kendin oralarda pasta ye...gulengul...

Mr_Turkish_Delight dedi ki...

Sonunda Viyana´ya döndük.
Benim boslugumda biriken misafir sommentlerine cevap yazayim dedim,ayagimin tozu ile,saat de gece 1 olmus bu arada.

@candan
Ben biraz deli bir adamimdir,bazen ortalardan kaybolurum,sagim ,solum belli olmaz,dolastigim bloglarin hep adreslerini yazmadigim icin bazende hatirlayamiyorum , bazen de caktirmadan takip ederim :-)

@alya-m
Dünyanin her yerine yolluyorlar, sitede ürünler ve fiyatlar var,tabi taze pastalar biraz zor ama bayagi bir sey var, istersen bir göz at,olmadi atla ucaga ye ne olacak.

@banu
alsinda mümkün olsa da sana mutagin resmin ide cekip yollaya bilseydim, bal dok yala , cevresi camla cevrili bir oda idi son gördügümde, fotograf cekmek yasakti ama :-)

@vedazamani
birgün oturup tüm diyet sitelerini dolasip buraya link koyacagim,gelin bakin süper bir perhiz var burda diye, ama, aha ortaligi kizisitrmanin anlami yok su an.

@tugce
tabi ya ,uykuda görünce kaloriside yok :-)

@cerise
su aralar biraz serin dogru , mart da böyle gececek gibi.Nisan da acilir diye umuyoruz, paskalyaya da bir sey kaldmi , nisan ortasi ,ama birde kar olursa cok gülerim.Yaz aylarini nhavasi tabiki baska,haziran-eylül arasi iyidir aslinda.

@aysin
ödevine 10 üzerinden 7 verdim,eksiklerini biliyorsun, onlar üzerine calis :-)

@dilayra
ben hepinizin iyiligini istiyorum, yiyelim güzelleselim , dimi ama.
Dogruyu söylemek gerekirse resimleri cektigim gün hic birsey almadan cikdim ordan, ne irade ama dimi bende de :-)


@alaz
selam araz, bu resimler benim oturdugum sehirde, Viyana da bir pastahanede cektigim resimler.

@hanife
böyle seyler kacmaz , adini sanini soracaksin,resmini cekeceksin,not alacaksin.Cok amatör davranmissin Hatice :-) , hic yakistirmadim bir pastaseverse :-)

@gülengülcügüm
Ben oraya yemek icin gitmedin,Gülengülcügüm .Sen gelirsen hazir olayim diye ön arastirmaya gitmistim,valla bir parca bir seya satin almadim gittigimde ordan.Sen olmayinca onlarin tadimi olur,lütfen,kalbimi kirdin simdi :-(

Hanife dedi ki...

O zamanlar, gencken yani, yemekle ilgim sadece fiili anlamda oldugundan hic ne olduguyla ilginmedim, ama simdi nasil hayiflaniyorum.. Haklisin ne diyeyim:)

Mr_Turkish_Delight dedi ki...

@amirah
welcome to my world :-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin